Zdravé hubnutí

Protože tuky jsou zdrojem energie pro tělo, rozhodně bychom je neměli vyřazovat z jídelníčku. To ovšem platí pouze o kvalitních tucích. Jestliže se snažíme hubnout, jistě bychom měli z jídelníčku vyřadit mastná, smažená a příliš tučná jídla. Jaké potraviny jsou tedy kvalitním zdrojem tuků?

Ořechy

Skořápkové plody obsahují velké množství tuků, které pozitivně ovlivňují organismus. Obsahují totiž nenasycené mastné kyseliny, které jsou pro tělo daleko přijatelnější a energeticky výhodnější než nezdravé tuky. Mezi nejoblíbenější ořechy patří vlašské, lískové, kešu, para či mandle. Přestože ořechy jsou velkým zdrojem tuků, měly by se konzumovat v rozumné míře.

sušené mandle

Semena

Dalším kvalitním zdrojem nenasycených mastných kyselin a bílkovin jsou semínka. Pro jejich poměrně velkou dostupnost, rozsáhlý výběr a rozmanitou chuť si je zamilujete i vy. Hodí se téměř do každého jídla, do salátů či jako náhrada smažených bramborových lupínků či arašídových křupek. Některá semena jsou vhodná na klíčení, jiná jsou pro svou absorpční schopnost oblíbená jako puding a další jsou vynikající opražená s kořením. Oblíbené jsou především chia, slunečnicová, sezamová, lněná či dýňová semínka.

Avokáda

Velmi chutné ovoce, které má lehce máslovou chuť, obsahuje vysoké množství vitaminu E, bílkovin, mononenasycených tuků, zvyšuje imunitu a bojuje proti stárnutí kůže. Významně snižuje cholesterol, proto by nemělo chybět v žádném jídelníčku. Avokádo vždy zkonzumujte celé, vyhnete se tak rychlému hnědnutí. V případě, že využijete pouze polovinu plodu, aplikujte na dužinu několik kapek citrónové kůry, která by měla hnědnutí výrazně zpomalit.  

hruškovec přelahodný

Oleje

Při vaření se bez olejů či živočišných tucích neobejdete. Vždy však sáhněte spíše po másle či vysoce kvalitním panenském olivovém či kokosovém oleji. Množství se snažte omezit, přestože se jedná o zdravé oleje. Doporučované množství rostlinných olejů má velmi příznivý vliv na snižování cholesterolu, fungují jako antioxidant a podporují zdraví srdce.